Vragen over de regels en voorwaarden
Wat zijn de Criteria en Voorwaarden voor een vakantieweek?
Lees goed de Criteria en Voorwaarden door voordat u een vakantieweek gaat boeken.
Deze zijn in deze link te lezen.
Kan ik mijn gereserveerde vakantie omboeken?
Wanneer u een boeking hebt gedaan en u wilt de vakantieweek omboeken naar óf een ander vakantiepark óf een andere periode, neemt dan zo spoedig mogelijk contact op met De Vakantiebank via de mail; info@devakantiebank.nl
Samen kijken we naar een geschikte oplossing. u kunt na de boeking eenmalig en uiterlijk 2 weken vóór de vertrekdatum gebruik maken van de mogelijkheid omboeken van uw reservering.
Houd u de gewenste voorkeur van vakantiepark en periode voorhanden. Indien deze nog beschikbaar is, kunnen we direct voor u omboeken en ontvang u een nieuwe reserveringsbevestiging.
Wanneer u niet op vakantie bent geweest, heeft u niet automatisch recht op een volgende vakantie.
Wanneer u niet verschijnt op je gereserveerde vakantieweek, zal De Vakantiebank u in de toekomst geen vakantieweek meer kunnen aanbieden.
Kan ik mijn gereserveerde vakantie annuleren?
Wanneer u een boeking hebt gedaan en u kunt geen gebruik maken van uw gereserveerde vakantieweek. Geeft u dit zo spoedig mogelijk door. Doch uiterlijk 2 weken vóór de vertrekdatum, via info@devakantiebank.nl.
Bij een tijdige annulering, tot 2 weken vóór de vertrekdatum, wordt u opnieuw onderaan de wachtlijst geplaatst voor een nieuwe vakantieweek.
Bij te late annulering, binnen de 2 weken vóór de vertrekdatum, wordt de vakantieweek als ontvangen beschouwd en kan men over 3 jaar een aanvraag doen. Dit geldt voor alle redenen van overmacht van de annulering. Tenzij een goede onderbouwing wordt gegeven (met inzage van reden en officiële documenten), kan De Vakantiebank een uitzondering op deze regel overwegen. Dit kan uiterlijk tot 2 weken na de annulering.
Wanneer u niet op vakantie bent geweest, heeft u niet automatisch recht op een volgende vakantie.
Wanneer u niet verschijnt op je gereserveerde vakantieweek, zal De Vakantiebank u in de toekomst geen vakantieweek meer kunnen aanbieden.
Wat voor regels gelden er op mijn vakantiebestemming?
Iedere vakantiebestemming hanteert zijn eigen huisregels, wij gaan er van uit dat u die zult respecteren en navolgen.
Bij overlast, vernieling en overtreden van huisregels zal de vakantieaanbieder u hierop kunnen en mogen aanspreken. De Recreatie-ondernemer heeft het recht u te verzoeken te vertrekken bij niet naleven van de huisregels van het Vakantiepark.
Bij melding van vernieling, diefstal of anderszins overtreden van de regels die het Vakantiepark bij De Vakantiebank meldt, zullen we contact opnemen. De kans bestaat dat u dan geen gebruik meer kan maken van de diensten via De Vakantiebank.
Ik ben 2 jaar geleden met de Vakantiebank op vakantie geweest, mag ik mij dit jaar weer aanmelden?
Nee helaas, om iedereen een eerlijke kans op een vakantieweek te geven, kunt u eens in de drie jaar opieuw aanmelden. Voorbeeld; in 2001 een vakantieweek ontvangen, in 2004 opnieuw aan te vragen.
Hoe vaak kan ik via De Vakantiebank op vakantie?
Eens per 3 jaar kan een vakantieweek via De Vakantiebank worden aangevraagd. (Voorbeeld; in 2022 een vakantieweek ontvangen, voor 2025 opnieuw aan te vragen).
Mijn aanvraag voor een vakantieweek is geweigerd, hoe kan dat?
Een aanvraag voor een vakantieweek wordt geweigerd wanneer uw aanvraag niet de juiste gegevens bevat.
Dit kan zijn, omdat:
- U wilt een vakantieweek boeken met meer personen dan dat u staat ingeschreven. Deze gasten worden gezien als medegasten, hier zijn voorwaarden aan gesteld.
- U vraagt een vakantieweek aan in een periode die niet binnen de vakantieregio (Noord-Zuid-Midden) van de schoolvakantie van uw kinderen valt (hier kan op de grens van regio verschil in zitten, neem dan even contact op met De Vakantiebank).
- U vraagt een allergievrije accommodatie aan EN u wilt een huisdier meenemen. Dat gaat helaas niet, huisdieren zijn in deze accommodaties niet toegestaan.
U kunt opnieuw een vakantieweek aanvragen met uw code, houdt u dan rekening met bovenstaande punten.
Mocht u van mening zijn dat deze punten geen betrekking hebben op de afwijzing, neem dan contact op via het contactformulier op de website.
Voor verdere vragen en/ of uitleg kunt u via de pagina veel gestelde vragen meer informatie lezen.
Wat als ik dit jaar niet op vakantie ga, kan ik dan volgend jaar mijn code gebruiken?
De code is is het huidige kalenderjaar geldig.
Wanneer u geen gebruik maakt van de code, wordt u later in het jaar geïnformeerd over een vakantieweek in het jaar erop.
Het is niet vanzelfsprekend dat u het jaar erop in aanmerking komt voor een vakantieweek.
Vragen over inschrijven
Ik wil graag een aanmelding doen voor een gratis vakantie wat moet ik doen?
Via het inschrijfformulier op de website kunt u zich aanmelden voor een gratis vakantieweek.
De vraag naar vakantieweken is jaarlijks erg groot, waardoor niet iedereen in aanmerking kan komen voor een vakantieweek. Om die reden kan het inschrijfformulier tijdelijk gesloten worden.
U kunt via deze link op de website een nieuwe aanmelding doen, voorzien van de gevraagde documenten.
Dit kan worden gedaan met een betrokken hulpverlener, of alleen zonder hulpverlener. Het duurt ongeveer 2 tot 4 weken dat u bericht ontvangt over uw aanmelding. Na het insturen van de aanmelding ontvangt u deze eveneens per mail, hou daarvoor ook de spam/ ongewenste mailbox in de gaten.
We zien uw aanmelding graag tegemoet.
Wanneer maak je een kans op een vakantie bij De Vakantiebank?
Er zijn 3 belangrijke punten waarop de aanvraag wordt beoordeeld.
- uw inkomsten liggen op of onder sociaal minimum
- uw persoonlijk verhaal/ motivatie
- u heeft een geldige Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren (AVP)
Deze punten worden door ons beoordeeld. Als u aanvraag door ons is goedgekeurd, dan komt u in aanmerking voor een vakantieweek.
Ik heb geen kinderen, mag ik mij ook aanmelden?
Ja natuurlijk! Iedereen die al jaren niet op vakantie is geweest en op of onder sociaal minimum leeft, mag zich aanmelden voor De Vakantiebank. Wanneer u voldoet aan de criteria en voorwaarden kunt u in aanmerking komen voor een vakantieweek. Gezinnen met kinderen hebben soms wel voorrang op vakanties die binnen de schoolvakanties vallen, bijvoorbeeld in Bakkeveen (Friesland) Bungalowpark 't Hout, op deze locatie kan er ook buiten de schoolvakanties geboekt worden.
Ik heb mij aangemeld maar heb nog geen bericht ontvangen.
Omdat er heel veel aanvragen binnenkomen, kan het even duren voordat uw aanmelding beoordeeld is.
Na het insturen van de aanmelding ontvangt u deze eveneens per mail, hou daarvoor ook de spam/ ongewenste mailbox in de gaten.
Kan ik inschrijven voor een vakantieweek in 2025?
Vanaf eind oktober 2024, kan er worden ingeschreven voor een vakantieweek in 2025
U kunt via deze link op de website een nieuwe aanmelding doen, voorzien van de gevraagde documenten.
Dit kan worden gedaan met een betrokken hulpverlener, of alleen zonder hulpverlener. Het duurt ongeveer 2 tot 4 weken dat u bericht ontvangt over uw aanmelding. Na het insturen van de aanmelding ontvangt u deze eveneens per mail, hou daarvoor ook de spam/ ongewenste mailbox in de gaten.
We zien uw aanmelding graag tegemoet.
Wanneer het aantal ingeschreven deelnemers het beschikbare aanbod overstijgt, zal men tijdelijk niet kunnen inschrijven. Er wordt dan een inschrijfstop gemeld op de website.
Mijn gezin bestaat uit meer dan 6 personen
Ook grote gezinnen, meer dan 6 personen, kunnen aanmelden voor een gratis vakantieweek.
Voor grote gezinnen geldt dat er een dubbele accommodatie, naast elkaar, geboekt moet gaan worden. We gaan ervan uit dat de samenstelling van uw gezin dat ook toelaat, i.v.m. evt. jongere kinderen.
Het boeken van een dubbele accommodatie gaat niet via een actiecode. De gezinnen zullen per mail een aanbod ontvangen.
Het aanbod voor een dubbele accommodatie zal naar beschikbaarheid gaan. Dit is niet bij elk online aanbod mogelijk. Hier zal per gezin naar gekeken worden (maatwerk).
Ik heb geen gebruik gemaakt van de vakantieweek, wat nu?
Wanneer geen gebruik wordt gemaakt van de inschrijving in het betreffende jaar, gaat de inschrijving niet automatisch naar het jaar erop. Dit wordt jaarlijks gecheckt en zo nodig dient men zich opnieuw aan te melden voor het komende jaar. De deelnemers die doorgeschoven worden naar het komende jaar, krijgen per mail bericht hierover.
Vragen over reserveren vakantieweek
Wanneer krijg ik een kortingscode om te boeken?
Ingeschreven deelnemers krijgen in april 2025, per mail, de code toegestuurd om een vakantieweek te boeken via de website van De Vakantiebank.
Deelnemers die na die tijd worden ingeschreven, ontvangen direct bij inschrijfbevestiging de code per mail.
Mijn kortingscode werkt niet
De code die u heeft ontvangen, is voor een 4p of 6p accommodatie;
- Heeft u het juiste accommodatietype gekozen?
- Het kan zijn dat er veel mensen tegelijk aan het boeken zijn
De code is hoofdletter en spatie gevoelig; De actiecode kunt u het beste kopiëren en plakken.
Zijn bovenstaande oplossingen niet toereikend, neem dan even contact op via het contactformulier Geeft u hierbij aan voor welke accommodatie en voor welke datum de code niet werkt.
Wij zullen dan z.s.m. met u meekijken wat er aan de hand kan zijn.
Hoelang is mijn kortingscode geldig?
De code die u heeft ontvangen is geldig, gedurende het kalenderjaar waarin u de code ontvangt.
Er gelden een aantal voorwaarden voor het gebruik van deze code:
- De code is éénmalig te gebruiken;
- De code is alleen bedoeld voor de door u ingeschreven personen;
- De code is geldig in het huidige kalenderjaar;
- Het boeken van een vakantieweek is niet vrijblijvend:
Bij een gereserveerde vakantieweek wordt u verwacht op de locatie van uw keuze. Bij te laat annuleren, omboeken of niet verschijnen heeft De Vakantiebank strenge voorwaarden.
Mag ik mijn huisdier meenemen op vakantie?
Bij iedere vakantie staat vermeld of huisdieren zijn toegestaan of niet. Houd hier rekening mee! Vakantieaanbieders hebben het recht om u de toegang te ontzeggen indien u toch een huisdier meeneemt terwijl dit niet is toegestaan.
In de luxe 6pp Safari-tenten mogen GEEN huisdieren mee.
In de Mobile-homes van De Oostappengroep mogen max 2 huisdieren mee, op aanvraag.
Hoe weet ik of ik op vakantie mag?
Wij informeren u zo veel mogelijk.
- Wanneer de eerste vakantieweken ingepland staan, ontvangt u per mail bericht met een unieke actiecode om zelf een vakantieweek te boeken op de website van De Vakantiebank.
- Na het invoeren van de actiecode, ontvangt u een bevestiging van uw aanvraag.
- De Vakantiebank zal u aanvraag administratief verwerken. u ontvangt per mail een definitieve Reserveringsbevestiging met info over de vakantieweek.
- Hiermee weet u dat u op vakantie mag.
Uit welke vakanties kan ik kiezen?
Vanaf de meivakantie t/m de herfstvakantie zijn er verschillende vakantieweken te boeken. Deze weken zijn vastgesteld en kunnen niet van datum veranderen.
Op de website vindt u in het menu onder 'ik wil me aanmelden,' de button Bekijk het vakantie aanbod. Hier staan alle beschikbare vakanties getoond. Na de bevestiging van de inschrijving bij De Vakantiebank heeft u een unieke kortingscode ontvangen, waarmee u een vakantieweek kunt boeken via de website van De Vakantiebank.
Ieder jaar worden de vakantieweken opnieuw gepland.
Gedurende het jaar, zal het aanbod op de website aangevuld en bijgewerkt kunnen worden. Er is van tevoren geen zicht of invloed op, wanneer en welke vakantieweken online komen. Houdt u de website hiervoor zelf in de gaten.
Wanneer krijg ik bericht om een vakantieweek te boeken?
De vakantieweken voor 2025 worden vanaf november 2024 tot juni 2025 ingepland.
De eerste meivakantieweken zullen vanaf april online komen. Hierover worden de ingeschreven deelnemers per mail geïnformeerd.
Mag ik medegasten meenemen?
Het is niet de bedoeling dat er medegasten worden meegenomen zonder dat De Vakantiebank daarvan in kennis is gesteld.
Wanneer u iemand buiten uw gezin mee wilt nemen op vakantie, dient u dit altijd aan te vragen bij De Vakantiebank. Geef hierbij de namen met geboortedatum op van de medegasten (max. 2). Er wordt dan gekeken naar beschikbaarheid.
Voor alleenstaanden geldt dat er altijd een medegast opgegeven kan worden. Geef dan de naam met geboortedatum op, er wordt dan naar beschikbaarheid gekeken.
Vanaf wanneer kan ik boeken voor 2025?
De verwachting is dat begin april 2025 het aanbod van de eerste vakantieweken voor 2025 ingepland staan. De Vakantiebank zal de ingeschreven deelnemers informeren over de kortingscode, waarmee een vakantieweek voor 2025 geboekt kan worden.
De eerste vakantieweken (meivakantie) zullen dan online komen. Tot (ongeveer) 1 juni 2025 zullen de zomer- en herfstvakantieweken online worden gezet. De beschikbare vakantieweken buiten de schoolvakanties komen direct online zodra deze geboekt kunnen worden.
Gedurende het jaar zal het aanbod op de website aangevuld en bijgewerkt kunnen worden. Er is van tevoren geen zicht of invloed op, wanneer en welke vakantieweken online komen. Houdt u de website hiervoor zelf in de gaten.
Mag ik een 6p acco aanvragen?
Wanneer u in aanmerking komt voor een 4 persoons accommodatie en u wilt een 6p accommodatie aanvragen;
De accommodaties voor 6 personen zijn ter beschikking gesteld voor gezinnen van 5 of 6 personen.
Hier kunt u niet zomaar gebruik van maken als gezin van 1 tot 4 personen. Hierover zijn afspraken gemaakt met onze partners. Daarnaast is de planning voor de honderden gezinnen hierop afgestemd.
U zou kunnen afwachten of er een annulering komt voor een 6p acco, binnen 3 weken voor aanvang van de vakantieweek. U kunt dan Last Minute een aanvraag indienen voor een 6p acco.
U mag uitsluitend via het contactformulier een aanvraag indienen, er wordt dan gekeken naar beschikbaarheid van locaties en uw situatie.
We kunnen u van tevoren helaas geen code geven om een 6p acco te kunnen boeken met een gezin van 1-4 personen.
Vragen over de vakantieweek
Wat moet ik allemaal meenemen?
Natuurlijk een gezellig en goed humeur! Daarnaast hebben we een Vakantiebank Checklist gemaakt als steuntje om mee te denken wat handig kan zijn. Deze kun u zelf aanvullen en/ of uitprinten.
Al onze accommodaties zijn voorzien van dekens, kussens en bedlinnen.
Wanneer u een kinderbed (0-4 jaar) erbij reserveert, moet u hiervoor eigen bedlinnen, deken en kussen meenemen.
Eigen kleding, handdoeken en keukendoeken.
Altijd handig om van tevoren een aantal recepten te hebben en de (houdbare) ingrediënten mee te nemen. Of alvast sauzen, maaltijden ed. voor te bereiden, dat scheelt voor de kok van de familie.
Kunnen we op een andere dag aankomen?
Deelnemers die een vakantieweek aan het begin van de vakantie willen boeken/ hebben geboekt, kunnen in overleg ook een dag later naar de bestemming gaan, i.v.m. de laatste schooldag. Voor de afsluiting van de vakantieweek geldt hetzelfde voor een dag eerder te vertrekken. (wisseldagen blijven ongewijzigd; er komt geen extra dag bij!)
Laat dit bijtijds weten via info@devakantiebank.nl
Wat voor extra kosten kan ik verwachten?
Kosten waar u zelf rekening mee moet houden zijn eten/ drinken, vervoer tussen eigen locatie de vakantiebestemming, activiteiten te doen in de vakantieweek. Op bepaalde locaties worden jaarlijks sponsoren gevraagd om deelnemers van De Vakantiebank te ondersteunen. Wanneer hierover een lopende actie is, word u hierover geïnformeerd.
U kunt in aanmerking komen voor een gedeeltelijke km vergoeding, wanneer u de declaratie heeft ingediend (wordt voor de vakantieweek per mail verstuurd) en een aankomst bevestiging heeft doorgestuurd.
Ik heb geen auto.
Alle aangeboden vakanties zijn op basis van eigen vervoer of met het Openbaar Vervoer. De Vakantiebank kan geen vervoer voor u regelen. Wellicht zijn er familieleden, vrienden, buren of kennissen bereid om u naar uw vakantiebestemming te brengen. u kunt tijdens het boeken van uw vakantieweek rekening houden met de afstand.
Een mogelijkheid kan zijn om via ANWB Automaatje iets te regelen voor vervoer; https://www.anwb.nl/lidmaatschap/maatschappelijk/mobiliteit/automaatje#veelgestelde-vragen
Achteraf de vakantieweek kun u in aanmerking komen voor een gedeeltelijke km vergoeding.
Hoeveel km vergoeding krijg ik en wanneer?
Er wordt een gedeeltelijke km vergoeding uitbetaald aan deelnemers die op vakantie zijn geweest. De vergoeding is van woonadres tot vakantieadres en retour a € 0,23 p/km. (2025). Dit is een standaard berekening die voor iedereen hetzelfde is, ongeacht of men met OV, taxi, auto of fiets reist, danwel gebracht wordt.
U ontvangt (automatisch) een declaratieformulier om uw IBAN gegevens in te vullen. Mocht u in de schuldhulpverlening zitten, bent u zelf verantwoordelijk om uw bewindvoerder over de vergoeding te informeren.
- De km's worden door De Vakantiebank uitgerekend.
- Uitbetaling van de vergoeding kan tot 1 maand duren, na het inzenden van uw declaratie.
Hoe werkt het met de boottickets voor Ameland?
De bootovertocht voor personen wordt volledig vergoed en vooraf voor gasten van De Vakantiebank ingekocht. Een auto hoeft niet mee het eiland op, het vervoer van en naar de veerdienst wordt verzorgd. Reserveren van de boot is alleen voor de auto en voor de speciale sneldienst. Op de "gewone" boot kun je als voetganger in principe altijd mee (tenzij het mega druk is).
Nadat u de reserveringsbevestiging hebt ontvangen en de gastenlijst bij de Camping bekend is, wordt er contact opgenomen over de vakantieweek op Ameland en de boottickets.
Kijk voor tijden van de boot op de website via deze link
Hoe werkt het met de boottickets voor Schiermonnikoog?
Gasten die een vakantieweek naar Schiermonnikoog hebben gereserveerd ontvangen, als uitzondering vóóraf, een declaratie formulier voor de gedeeltelijke KM-vergoeding en de boottickets.
Deze dienen vooraf zelf betaald te worden. Bij bevestiging van aankomst op de locatie worden deze kosten direct uitbetaald.
Kijk voor tijden en boottickets op de website via deze link
Hoe werkt het met de boottickets voor Texel?
Gasten die een vakantieweek naar Texel hebben gereserveerd ontvangen, als uitzondering vóóraf, een declaratie formulier voor de gedeeltelijke KM-vergoeding en de boottickets.
Deze dienen vooraf zelf betaald te worden. Bij bevestiging van aankomst op de locatie worden deze kosten direct uitbetaald.
Ik heb een klacht over mijn vakantieweek
Het kan voorkomen dat de vakantieweek anders wordt ontvangen dan het de bedoeling is. De Vakantiebank kent de staat van de accommodaties die ter beschikking zijn gesteld niet allemaal. Een melding zal serieus worden opgepakt en worden meegenomen in de evaluaties met de partners van De Vakantiebank.
Wanneer u van mening bent dat uw vakantieverblijf in gebreke is, dient u dit altijd eerst bij de receptie/ eigenaar van het park melden. Er wordt dan gekeken naar een passende oplossing. Wanneer de melding niet door het vakantiepark verholpen is (of kan worden), kunt u hier bij De Vakantiebank een melding van maken.
Om uw situatie zo goed mogelijk te kunnen bekijken en evalueren vragen we om dit klachtenformulier zo uitgebreid mogelijk in te vullen en zo mogelijk een aantal foto's toe te sturen van de gebreken van uw vakantieverblijf.
Het is niet vanzelfsprekend dat de vakantieweek gecompenseerd wordt. We zullen de evaluatie zo goed mogelijk aan u terugkoppelen, dit kan enkele weken duren.
Vragen over De Vakantiebank
Is Stichting De Vakantiebank een Erkend Goed Doel?
De Vakantiebank is er trots op dat het zich een ‘Erkend Goed Doel’ mag noemen. Dat betekent namelijk dat de Stichting voldoet aan strenge kwaliteitseisen. Toezichthouder CBF controleert dit. Zo weet u zeker dat wij bijdragen aan een betere wereld, zorgvuldig omgaan met elke euro en verantwoording afleggen. Meer weten over de kwaliteitseisen en de controle door het CBF? Kijk op geefgerust.nl
Hoe worden de aanvragen gecontroleerd?
De aanvragen worden allereerst automatisch gecontroleerd. Zijn alle velden ingevuld en zijn de velden juist ingevuld.
De aanvragen gaan door naar de vrijwilligers die onder andere de gegevens controleren en motivaties lezen.
Voldoet u aan de gestelde criteria dan ontvang u een ontvangstbevestiging dat u op de wachtlijst staat als deelnemer van De Vakantiebank.
Als uw aanvraag is afgewezen ontvangt u hiervan ook bericht.
Wie selecteert de aanvragen?
Als de aanvragen binnenkomen wordt u aanvraag beoordeeld. De vrijwilligers kijken of u aan de criteria voldoet die er gesteld wordt.
Er word gevraagd naar uw financiële situatie en toetsen dit aan de hand van kopieën van uitkeringsspecificaties, beschikking WSNP of overzicht van bewindvoerder o.i.d. Tevens wordt u verzocht om een kopie van een geldige Aansprakelijkheidsverzekering op te sturen.
Zodra deze gegevens compleet zijn en u voldoet aan de gestelde criteria, dan ontvangt u bericht dat u staat ingeschreven voor een gratis vakantieweek. Wij kunnen niet toezeggen hoe snel we een vakantieweek kunnen aanbieden. Dit omdat het aantal aanmeldingen het aantal beschikbare accommodaties kan overtreffen.
Waar kan ik het jaarverslag vinden van De Vakantiebank?
De jaarverslagen van De Vakantiebank zijn hier te vinden.